Reiser til Mont Saint-Michel

Halvøya Mont Saint-Michels historie går helt tilbake til år 708, da man grunnlegger en helligdom for erkeengelen Michael på den klipperike toppen. Den enestående beliggenheten, hvor den lille klippetoppen utgjorde en øy ved høyvann (i dag har dikene endret forholdene) og den unike arkitektoniske fremtoningen hvor bygningene klynger seg til klippen, gjør Mont Saint-Michel til en helt spesiell opplevelse.

Diken og konstruksjonsarbeiderne

Den store diken som går fra fastlandet til Mont Saint-Michel ble oppført i 1880 for å gjøre transporten av varer og ikke minst turister lettere, for i de siste årtiene eksploderte turismen i Europa. Det som før hadde vært de rikestes privilegium, ble nå en mulighet for store deler av middelklassen (ikke minst pga. utviklingen av den kollektive transporten) og man så at de første systematiske seriene av guidebøker dukket opp. Men med våre dagers privatbilisme er diken og dens parkeringsplass under selve Mont Saint-Michel blitt en hemsko, med lange køer og trengsel som resultat. Derfor har man besluttet å eliminere dem og erstatte dem med en bro, som man vil kunne krysse til fots, på sykkel eller med transferbuss, men bilene skal nå forbli på fastlandet (etter 2013).

Mont-Saint-Michels bukt

Det hersker ingen diskusjon om det unike ved klosteret og resten av halvøya, men selve bukten som de befinner seg i, er da også i særklasse. Få andre steder er forskjellen mellom flo og fjære så ekstrem som her. Den kan komme opp på hele 15 meter. Det hele går så fort, at det er blitt sammenlignet med en hest i full galopp, og det er nesten en ufattelig opplevelse å overvære. Av samme grunn er det også særdeles farlig å bevege seg ut i bukten ved lavvann, når alt virker fredelig, og man tror at man kan gå kilometervis ut i havet på den tørre sanden. Vil ut og spasere på havbunnen, bør man bare gjøre det i selskap med lokale guider.

Den enestående beliggenheten, hvor den lille klippetoppen utgjorde en øy ved høyvann (i dag har diken endret forholdene) og den unike arkitektoniske fremtoningen hvor bygningene klynger seg til klippen, gjør Mont Saint-Michel til en helt spesiell opplevelse. Og det avspeiler seg sannelig i besøkstallene. Vi har å gjøre med Frankrikes nest mest besøkte attraksjon, bare overgått av Paris! Det er vanskelig å forestille seg hvordan det må være å utgjøre en av byens 44 innbyggere, men kan trygt konstatere at de sjeldent føler seg ensomme.

Klosteret

Kapellet på toppen av klippen ble grunnlagt av Saint Aubert d’Avranche i 708, etter at han i søvne hadde mottatt befaling fra erkeengelen Michael om å oppføre en helligdom til han på dette stedet. I begynnelsen var det snakk om en enkel grotte, som var stor nok til å romme opp mot 100 personer, men klosteret som oppstod omkring den fikk så stort ry at pilgrimmene strømmet til, og med dem - store donasjoner. Derfor besluttet samfunnet av benediktinermunker i 966 å oppføre en større kirke med tilsvarende store klosterbygninger. Populariteten steg bare gjennom årene, og en hel liten by oppstår omkring klosteret med tilbud om overnatting og forpleining til de mange pilgrimmene. Klosteret vokser dermed i makt og velde og dens bygninger følger med i størrelse og prakt, men gjennom århundrene har det også flere ganger opplevd branner og plyndringer. En skiftende skjebne har vært klosteret til dels og det er blitt gjenoppbygget og bygget om atskillige ganger, og i en overgang etter den franske revolusjon ble det til og med brukt som fengsel! I dag er det hjem for et lite samfunn av munker, men det er naturligvis nå om dagen at turismen utgjør grunnlaget for vedlikeholdet, ikke de fromme pilgrimmene.

Halvøya Mont Saint-Michels historie går helt tilbake til år 709, da man grunnlegger en helligdom for erkeengelen Michael på den klipperike toppen.

VIKTIG

Siden 2012 har det ikke lengre vært mulig å kjøre helt ut til den landfaste øya Mont Saint-Michel i bil og dermed parkere nedenfor. Inne på fastlandet finner man nå en parkeringsplass på 15 hektar, som besøkende henvises til av parkeringsvakter ved ankomst. Den tidligere parkeringsplassen ved foten av øay blir gjennom et lengre prosjekt sløyfet for å bevare og gjenskape den enestående naturen omkring øya. Den nåværende demningen (ankomstveien) og parkeringsplassen bremse nemlig landskapets naturlige gang. Mont Saint-Michel er en øy og de franske myndighetene har besluttet at det skal den fortsette med å være. De påbegynner dermed et omfattende arbeid med å graver opp den tidligere parkeringsplassen og demningen, til fordel for den nye parkeringsplassen på fastlandet og en ny bro, så tidevannet kan gå sin naturlige gang. Dette omfattende prosjektet vil endre hele ankomstopplevelsen til Mont Saint-Michel, og det kreves mye koordinering og organisering i forbindelse med arbeidet. Fra 2014 kjører det shuttlebuss ca. hvert 5. minutt ut til øya, men man kan også velge å gå selv (ca. 1 km). Den nye brua blir en tynn stålbru som svinger seg gjennom landskapet mellom fastlandet og øya – og når den en dag står ferdig, så vil man fremdeles kunne ankomme øya via den nye brua, enten til fots eller med små shuttlebusser. Mont Saint-Michel er bilfri og det er bare mulig å komme rundt i smugene til fots.
 

Reiser til Frankrike

Les mer om Frankrike og finn inspirasjon til din neste reise her

Finn reisen til Frankrike her

Hoteller i Mont-Saint-Michel