Escapeaway official logo

FAQ: Ofte stilte spørsmål til reisen

Velkommen til vår side med generell informasjon om reiser med Escapeaway (FAQ = Frequently Asked Questions).

Her kan du finne svar på de hyppigst stilte spørsmålene som oppstår før, under og etter en reise. For flyreise, bilutleie og hoteller har vi laget en egen FAQ. 

Les FAQ om flyreisen her
Les FAQ om bilutleie her
Les FAQ om transport her
Les FAQ om hotell her

Generell informasjon

Avbestilling

Ønsker du å avbestille din pakkereise bes du henvende deg til oss skriftlig. Reisen kan kun avbestilles av den som har bestilt reisen fra e-postadressen som ferien er bestilt med. For regler i henhold til avbestilling av reiser med Escapeaway henviser vi til våre betingelser.

Har du bestilt "Kun hotell" gjelder andre avbestillingsregler, som er avhengige av om du har bestilt med gratis avbestilling/refunderbart, eller om du har bestilt et hotellopphold som er ikke-refunderbart. De aktuelle avbestillingsbetingelsene fremgår på ditt reisebevis. 

Avbestillingsforsikring

Du kan tegne en avbestillingsforsikring ved bestilling av din reise, og vi anbefaler alltid at du har forsikringene dine i orden før og under reisen. Les mer om avbestillingsforsikring her. 

Attraksjoner og severdigheter

Vi i Escapeaway er spesialister på hotellene og feriehusene våre, og vet naturligvis også noe om reisemålene og severdighetene i nærheten av ditt valgte hotell eller feriehus. Under "Avstander og attraksjoner" kan du under hvert hotell eller feriehus finne et par forslag til hva du kan oppleve i nærområdet og på destinasjonen. Ønsker du mer reiseinspirasjon henviser vi til bloggen vår, der vi også skriver om opplevelser, severdigheter og attraksjoner på reisemålene som du finner hos Escapeaway. 

Bestilling av reise

Alle reiser kan bestilles online, og hos Escapeaway er det alltid valgfri avreisedato og reiselengde. Merk at hvis du ønsker å få skreddersydd et tilbud på en reise, for eksempel at du setter sammen en ferie der du bor på mer enn et hotell, og skal bruke både fly og leiebil, ber vi deg om å fylle ut en forespørsel, da denne typen reiser ikke kan bestilles online. Du kan fylle ut vårt forespørselsskjema her. Hos Escapeaway finner du også ferdigarrangerte rundreiser med bil, der du bor på to eller flere hoteller på din reise. Finn alle  rundreiser med bil her. 

Betaling

Hos Escapeaway betaler du din reise online via en sikker og kryptert forbindelse levert av NETS og DIBS. Til betaling kan du benytte VISA, American Express, Diners Club, JCB og Mastercard. Har du valgt å betale depositum ved bestilling, kan restbeløpet betales enten via online-betaling eller som bankoverføring. Du mottar en betalingspåminnelse ca. 50 dager før avreise dersom du ikke allerede har betalt restbeløpet. Bankopplysningene finner du på bestillingsreferansen din og/eller betalingspåminnelsen du har fått tilsendt til e-postadressen du oppgav ved bestilling av reisen. Les mer om depositumsbetaling under "Depositum" her på siden. Du kan også lese Escapeaways betalingsbetingelser her. 

Betaling på reisemålet

Det hender at enkelte betalinger må foretas på reisemålet ved innsjekk. Det er da gjerne snakk om turistskatter, betaling for ekstra sengetøy, sluttrengjøring, håndklær osv. På hoteller er sengetøy, håndklær og rengjøring alltid inkludert i prisen med mindre annet er oppgitt i hotellbeskrivelsen. Merk at noen feriehus ber om et depositum ved innsjekk, som blir returnert ved avreise såfremt leiligheten eller feriehuset etterlates som ved ankomst. 

Billetter / bestillingsreferanse / avreisemateriale

Ved bestilling av din reise mottar du en mail med din bestillingsreferanse. Dette dokumentet må du lese grundig gjennom og ta godt vare på, da det gjelder som billett/voucher for alle de kjøpte tjenestene. Vedlagt i mailen din mottar du også et oppholdsbevis/en hotellvoucher som du må printe ut og levere i resepsjonen ved innsjekk. Det vil også være en Escapeaway-flybillett og en faktura vedlagt i mailen din. For mer informasjon om flybilletter les her. 

Har du bestilt leiebil til din reise vil du få tilsendt en bilutleie-voucher til e-postadressen du oppgav ved bestilling. Har du bestilt en reise med fly vil referansenummeret til flyreisen din  også kunne finnes på bestillingsreferansen. Vi sender ikke papirversjoner av billetter/vouchere i posten. Dersom du får problemer med å printe ut billetten/voucheren du har fått på mail kan du med fordel se på printerinnstillingene dine. For å kunne printe en pdf-fil må man ha installert et program til å lese pdf-filer. Vi anbefaler adobe reader, som du kan laste ned her. 

Barn og spedbarn

Som utgangspunkt ligger et spedbarn aldersmessig mellom 0 og 2 år, og betegnelsen barn ligger som utgangspunkt aldersmessig mellom 2 og 11 år. Barn og spedbarn er naturligvis velkomne som gjester hos Escapeaway. Dersom du helst vil bo på spesielt barnevennlige hoteller og feriehus,  finner du dem under reisetemaene "Familieferie" og "Ferieleiligheter". Barnerabatter på både fly og hoteller vil automatisk bli medregnet i prisen du får opplyst per person når du får et søkeresultat i søkemotoren på hjemmesiden. 

Depositum

Når du bestiller din reise kan du velge å betale reisens fulle pris ved bestilling eller et depositum. Velger du å betale et depositum utregnes dette som oftest etter prisen på flybillettene (da disse ikke kan endres eller er refunderbare) som utstedes ved bestilling. Senest 40 dager før avreise må restbeløpet betales, og derfor er det heller ikke mulig å velge depositumbetaling hvis du bestiller en reise mindre enn 40 dager før avreise.  Du ser muligheten for å velge enten full betaling eller betaling av depositum når du bestiller og klikker deg videre til betalingsvinduet. Vær oppmerksom på at depositumsbetaling ikke kan velges på reiser med en totalpris på under NOK 5300,-. 

NB: Dersom oppholdet ikke er refunderbart er det ikke mulig å betale depositum.

Endringer / ombooking 

Ønsker du å gjøre endringer på reisen din bes du kontakte oss på mail eller via telefon. Med hensyn til endringene som eventuelt kan foretas, kan du finne de fleste opplysningene du trenger i denne FAQ - eller ved å gå til toppen av siden og klikke deg inn på egne FAQ for hotelloppholdet, bilutleie og flyreisen. Ombooking av hotellopphold og flyreise pålegges alltid et servicegebyr på minimum NOK 650,- per bestilling, såfremt det er mulig å endre/ombooke reisen. 

Feil og mangler

Dersom du mot formodning skulle oppleve mangler eller  regelrette feil på din reise, bes du straks henvende deg til oss på mail eller via telefon, så eventuelle feil eller mangler kan utbedres med det samme. Du kan også alltid henvende deg til resepsjonen da feil og mangler oftest kan rettes på stedet. Du finner kontaktopplysningene våre her. Kontaktopplysningene våre er også oppgitt på bestillingsreferansen du mottok ved bestilling, og som du må ta med deg på reisen din. 

Forlengelse / endringer av reisen

Har du bestil en reise med fly og hotell, så kan reisen i enkelte tilfeller forlenges dersom det er ledige rom på hotellet eller ledige rom på et annet av våre overnattingssteder som du gjerne vil besøke på reisemålet. Merk at flybillettene er utstedt til datoene du oppgav ved bestilling, og kan derfor ikke endres uten videre (derfor tas det forbehold for eventuelle ønskede endringer). Ønsker du at Escapeaway skal gjøre endringer på oppholdet ditt pålegges dette et servicegebyr på NOK 255,- per billett per rom. En endring og utstedelse av en ny flybillett pålegges et ekstra servicegebyr på NOK 650,- per billett. Eventuelle prisstigninger på billetten må du dekke selv. 

Forsikringer

 Vi anbefaler alltid at du har tegnet en gyldig reiseforsikring før avreise. Vi samarbeider med Gouda Reiseforsikring, der du kan kjøpe en reiseforsikring. Vi anbefaler også at du bestiller og tar med deg et europeiske helsetrygdkort på reisen din.

Gavekort

Du kan fint bestille et gavekort hos Escapeaway. Her ber vi deg kontakte oss via telefon eller på mail med informasjon om beløpet du ønsker på gavekortet, samt hvem det skal utstedes til. Gavekortet har en gyldighet på 2 år fra utstedelsesdatoen. Et gavekort kan ikke veksles til kontanter, men kan benyttes som delvis eller full betaling av en valgt reise, alt etter pålydende. 

Glemte ting

Har du glemt en gjenstand på ferien din hjelper vi deg naturligvis gjerne med å undersøke om hotellet har funnet den gjenglemte gjenstanden, slik at du kan få den hjem igjen. Eventuelle kostnader med å sende glemte gjenstander hjem må du dekke selv. Kontakt oss eller stedet du har besøkt direkte dersom du har glemt en gjenstand. 

Kontakt

Du kan kontakte Escapeaway via telefon, på mail og på vår supportchat. Besøk på kontoret mottas kun etter avtale. Se våre kontaktopplysninger her. 

Kredittkort

Når du bestiller din reise kan du betale online med kredittkort. Les mer om betaling og kredittkort her.

 Overføring av reise

Ønsker du å overføre din reise til en annen bes du kontakte oss. Ved overføring av en reise vil det bli pålagt et servicegebyr på NOK 390,- per person. Har du bestilt en reise med fly som du ønsker å overføre, kan det forekomme ekstra gebyrer og eventuelle prisstigninger på flybilletten fra flyselskapet som du selv må dekke, og det er kun mulig å endre navn hos enkelte ruteflyselskaper. Dette kan opplyses ved henvendelse til Escapeaway, og hvis det ikke er mulig å endre navn anbefaler vi at du kjøper en ny flybillett selv. Dersom det er mulig å endre navn på en flybillett, pålegger Escapeaway et servicegebyr på min. NOK 650,- per person ved endring og ny utstedelse av flybillett. 

Pass og ID

Du må selv sørge for å ta med passet ditt på reisen, og sikre at passet er gyldig i hele perioden du reiser. For egne regler om pass og innreise henviser vi til Utenriksdepartementets hjemmeside.

Rabatter

Alle rabatter og tilbud finner du enten i våre nyhetsbrev, på vår facebookside eller under siden "Reisetilbud" på hjemmesiden. Når du søker etter en reise og får oppgitt en pris basert på opplysningene du har oppgitt i søkemotoren, vil barnerabatter, spedbarnsrabatter, bestill-tidlig-rabatter, "stay 7 - pay 6"-rabatter m.m. alltid være medregnet i prisen. Prisen du får opplyst vil alltid bli angitt per person.

Reisebetingelser

Du finner Escapeaways reisebetingelser her. Vi anbefaler alltid at du har lest grundig gjennom disse før du bestiller reisen din. 

Reiseformer

Hos Escapeaway kan du velge å reise/bestille din reise på 3 måter. Du kan bestille: 

Kun hotell

Hotell + flyreise

Hotell + flyreise + bilutleie

Les mer om reiseformer her.

Reisegaranti

Bestiller du en reise med min. hotell + flyreise er du dekket av reisegarantien. Les mer om reisegaranti her

Reiseleder

Når du reiser med Escapeaway har du i utgangspunktet ikke en reiseleder eller guide på reisen din, med mindre det fremgår i din bestillingsreferanse og/eller i reisebeskrivelsen. Du kan imidlertid med fordel henvende deg til resepsjonen på hotellet ditt, hvor du i mange tilfeller kan få gode råd, tips og praktiske opplysninger om hvordan du kan melde deg på guidede utflukter i lokalområdet. 

Reklamasjoner

Opplever du mot forventning feil eller mangler på reisen din bes du straks kontakte oss på telefon innenfor åpningstidene, eller på mail. Her finner du våre kontaktopplysninger, som også står på din tilsendte bestillingsreferanse. 

Restbetaling

Dersom du ved bestilling av reisen har betalt et depositum må restbetalingen være innbetalt senest 40 dager før avreise. Du kan betale din reise via bankoverføring reg. nr. 5070 kontonr. 0001156745  eller med betalingskort. Betal din reise med betalingskort her. 

Sykdom på reisen

Skulle du være så uheldig at du blir syk på reisen din, og hvis det er så alvorlig at du behøver legehjelp eller må legges inn på sykehus, må du kontakte de gjeldende lokale myndighetene direkte. Vi anbefaler alltid at du har tegnet en reiseforsikring som også dekker sykdom under reisen før du drar. Vi anbefaler også at du skaffer deg et europeisk helsetrygdkort. Escapeaway samarbeider med Gouda reiseforsikring. Les mer om trygghet når du reiser og forsikringer her.

Tillegg og tilvalg

Ved tilvalg ved en reise, f.eks. oppgradering av rom, endring av leiebil, navneendringer m.m., vil det bli pålagt et gebyr på minst NOK 330,- jf. våre betingelser, som du kan lese i sin helhet her

Transport til og fra hotell

Vi anbefaler i utgangspunktet alltid at du leier en bil på din ferie eller bestiller transport som et tilvalg. Ønsker du å bestille transport kan dette gjøres under bestillingen når du bestiller en reise med fly og hotell. Taxi, togbillett, bussbillett eller lignende må du selv stå for. Her henviser vi til Suntransfers eller Rome2Rio. Merk at ingen av disse tjenestene er Escapeaways samarbeidspartnere. 

Bestill en leiebil her

Turistskatt

På flere reisemål må man betalle en turistskatt ved ankomst til eller avreise fra hotellet. Turistskatten varierer og avgjøres lokalt. Escapeaway har derfor ikke mulighet til å informere og oppdatere om lokale turistskatter, og disse kan heller ikke betales ved bestilling av reisen da nivået for avgiften kan endres lokalt av myndighetene uten at det gis videre beskjed om dette. Hvis et reisemål forlanger turistskatt, skal det generelt betales mellom EUR 1-6 per person per dag (noen ganger med et maks. på 10 dagers betaling, selv om oppholdet måtte vare lengre). Vi henviser til det enkelte lands turistbyrå for ytterligere og mer presis informasjon. 

Unge under 18 år

Hvis du reiser som ung person under 18 år, vær oppmerksom på følgende:
- Mange steder må du være i følge med minst én voksen som har fylt 18 år for å sjekke inn på hotellet
- Det er ditt eget ansvar å undersøke og følge eventuelle forskrifter i landet du reiser til
- Escapeaway kan ikke informere deg om reglene for det aktuelle hotellet - det er ditt eget ansvar å kontakte hotellet på forhånd og finne ut om de tillater unge som reiser alene
- Du må ta med en samtykkeerklæring på engelsk fra foreldre/foresatte som bekrefter at du har tillatelse til å reise sammen uten en voksen

Vær også oppmerksom på at de fleste land ikke har samme alkoholpolitikk som i Norge, og det er grunnen til at unge under 18 år ikke kan forvente at det serveres alkoholholdig drikke.

Visum

Dersom du trenger visum for innreise til ditt reisemål, må du sørge for å skaffe deg dette selv. For andre lands pass- og visumregler henviser vi til utenriksdepartementets hjemmeside her

Vaksinasjoner

I enkelte land kan det være en fordel å være vaksinert mot forskjellige sykdommer (men kun i svært sjeldne tilfeller innenfor EU).  Escapeaway tilbyr ikke rådgivning om vaksinasjon. Vi henviser i stedet til at du konsulterer din egen lege. 

Valuta

Vi anbefaler at du tar med deg kontanter i den lokale valutaen på din reise. Du kan som oftest betale med internasjonale kredittkort på ditt reisemål, og som oftest finnes det også minibanker i nærheten av hotellet ditt. Kjøring til nærmeste minibank kan imidlertid være nødvendig dersom du ikke bor i en bysone. 

Vær og klima

For vær og klima på reisemålet henviser vi til Meterologisk Institutt, MET.

Åpningstider

Våre åpningstider er sesongavhengige, og du finner de gjeldende åpningstidene her